Módszerek

Módszerek

Egyéni terápia

Az egyéni terápiáknak több formája van. Ahhoz, hogy az Ön számára legmegfelelőbbet válasszuk ki, szükséges egy felmérő beszélgetés, más néven “első interjú”.

Az időpont-egyeztetést követően sor kerül az „első interjúra”. Ez 1-3 találkozásból áll, a találkozások 50 percesek. Ez idő alatt elmondhatja, hogy milyen problémában szeretne segítséget kérni, ezt kiegészítjük élettörténeti elemekkel. Az „első interjú” végén kerül sor a terápiás célkitűzés megfogalmazására, illetve annak tisztázására, hogy melyik terápiás forma a legmegfelelőbb az Ön problémája esetében. Szintén ekkor beszéljük át a terápia kereteit (találkozások gyakorisága, terápia várható hossza, fizetés, lemondás feltételei).

Az egyéni terápia formája lehet:

  • Tanácsadás (konzultáció)

    A tanácsadás célja valamely konkrét helyzet megértése, a tudatosság fokozása bizonyos döntéshelyzetekben, elakadásokban.  3-5 találkozás során az „itt és most”-ra fókuszálunk, nem mélyülünk el a régmúlt történéseiben.

    Például a következő helyzetekben lehet hasznos a pszichológiai tanácsadás: párkapcsolati döntések, gyermekvállalás, életszakaszok váltásakor, munkahely megválasztásakor,munkahely váltáskor.

  • Analitikusan orientált terápia

    Amennyiben a probléma összetettebb, életének több területére kihat, visszatérő konfliktusok, nehézségei vannak, érdemes hosszabb távú, önismeretet is fejlesztő terápiát kezdenie. Ezek a terápiák általában heti 1-2 alkalommal zajlanak, és hosszabb távúak (több hónaptól néhány évig is tarthatnak), gyakran nyílt végűek, nem határozzuk meg előre a terápia végét.

    A terápia során a fókusz az érzéseken, azok kifejezésén, a múltbéli élmények megbeszélésén,  illetve magán a terápiás kapcsolaton van. Az önismeret mélyülésével tudatosabbá válik döntéseinek meghozatalában, kapcsolatai kielégítőbbé válnak, a bizalom elmélyül, életvitele javul, önállósága növekszik. Érettebb és hatékonyan működő személyiséggé válik.

  • Pszichológiai vizsgálat (pszichodiagnosztika)

    Az Ön által említett panaszok, illetve a felmérő beszélgetés során szükségessé válhat pszichés állapotának felmérése objektív módszerekkel (pszichológiai tesztekkel) is. Ezek a vizsgálatok segítenek abban, hogy a leghatékonyabb kezelési formát tudjuk kiválasztani. A pszichológiai kivizsgálás 1-3 alkalmat vehet igénybe. A tesztek felvételét követően szóbeli és írásos visszajelzést is adok Önnek, lehetőség van a kapott eredmények átbeszélésére.

  • Továbbirányítás, gyógyszeres terápia

    Bizonyos helyzetekben felmerülhet gyógyszeres terápia szükségessége is, ekkor pszichiáter szakorvos bevonása szükséges. Amennyiben az “első interjú” alapján jelenleg más kezelési forma tűnik elsődlegesnek, a lehetőségek felmérésében, továbbirányításban tudok segíteni. 

Pár- és családterápia

A pár- és családterápia párkapcsolati nehézségek, házassági problémák esetén javasolt. Emellett gyermekeknél fellépő szorongásos problémák, magatartási, tanulási zavarok, pszichoszomatikus problémák kezelésében is hatékonyan működik. 

A pár-és családterápiák menete:

Az első találkozás során felmérjük a problémát, és kötünk egy szóbeli terápiás szerződés, amelyben a terápia célja, keretei, várható hossza kerül megbeszélésre. Ezt követően a találkozások kéthetente másfél órát vesznek igénybe, amelyeken általában két terapeuta, a pár illetve család tagjai közösen vesznek részt.  A pár-és családterápiák részét képezik a házi feladatok, így két találkozás között is zajlik a terápiás folyamat. A család- és párterápiák hossza függ az adott probléma összetettségétől, a tapasztalatok alapján 8-12 alkalom alatt érhető el változás.

Pár-és családterápiát Polgár Júliával (www.polgarjulia.com) és Fekete-Szipli Bernadettel (klinikai szakpszichológus, család-és párterapeuta-jelölt) végzek közösen.

Autogén tréning relaxáció

Számos különböző relaxációs technika létezik. Ezek alapvetően arra épülnek, hogy a testünkben lévő izmokat megtanuljuk tudatosan ellazítani. Azáltal, hogy a testünkben egy kellemes, ellazult állapot jön létre, egyfajta lelki feszültségcsökkenés is bekövetkezik. Az autogén tréning 10 alkalom során elsajátítható relaxációs technika. A terápia során elsajátított gyakorlatokat rendszeres otthoni gyakorlással lehet „automatikussá” tenni, a relaxációt „készséggé” alakítani.

Gyakran és hatékonyan alkalmazott eszköz önmagában, vagy egyéb terápiás formákkal ötvözve szorongásos panaszok esetén (pl. pánikbetegség, fóbiák), alvászavaroknál, pszichoszomatikus kórképeknél, illetve a mindennapi életben fellépő gyakori feszültség, stresszhelyzetek kezelésében.

A rendszeresen végzett relaxáció számos jótékony hatással bír:

  • erősödik az immunrendszer
  • javul a figyelmi kapacitás, koncentrációs készség
  • könnyebbé, nyugodtabbá válik az alvás
  • fejlődik az önismeretet, a saját testtel való kapcsolat